zpět

Praga R

        Obrněný automobil od firmy ČKD (tehdy firmy Praga) určený pro tureckou armádu. V roce 1916 firma dodala deset vozů. Na neupravených podvozcích z nákladních vozů byla nanýtovaná lehce pancéřovaná nástavba. Vozidla byla vyzbrojena jedním kulometem v otáčivé nahoře otevřené věžičce.

Lancia

        Tyto automobily sebou přivezla italská legie. Na neupraveném podvozku z nákladního automobilu byla opět nanýtována karosérie z tenkého pancéřovaného plechu. Výzbroj se skládal ze tří kulometů uložených ve věži (dva) a věžičce (jeden). Plně otočná věž na stropě karosérie na sobě malou věžičku. Měli pětičlennou posádku a byly na svou dobu velice rychlé.

        Po příjezdu z Itálie byly okamžitě poslány na slovenské území, kde se zúčastnily bojů proti maďarským komunistickým jednotkám. V těchto bojích prokázaly dobré vlastnosti a armáda požadovala další stroje, ale domácí konstrukce (viz Škota Fiat-Torino). Po příchodu vozů PA-II a PA-III byly staženy z aktivní služby a armáda je až do roku 1936, kdy je úplně vyřadila, používala jako cvičná vozidla.

Škoda Fiat-Torino

        V roce 1919 Škodovka slíbila armádě, že obrní dvanáct podvozků nákladních automobilů Fiat-Torino, které měla armáda ve službě (ani ČKD, ani Škodovka neměla vlastní vyhovující podvozek). Byla to odpověď na objednávku po úspěchu vozů Lancia. Jejich konstrukce ale nebyla z nejšťastnějších. Karoserie z tenkého plechu byla dost vysoká. Na ní ležely ještě dvě asymetricky umístněné věžičky (každá s těžkým kulometem Maxim). Výzbroj ještě doplňovaly výmetnice ručních granátů. Vozidlo mělo slabý motor, úzká kola vylučující jízdu v terénu a slabé brzdy. Kvůli těmto problémům nevydržely dlouho ve službě. Osm vyřadili již v roce 1925. Zbylá šla do výslužby v devětadvacátém.

Praga L

        Tento typ postavila opět firma Škoda, ale tentokrát na podvozku vozu Praga L. Vozidlo s množstvím velkých průzorů v pancéřové nástavbě z tenkého plechu bylo vyzbrojeno těžkým kulometem a malým 3,7cm pěchotním dělem. Obě zbraně byly každá ne jiné straně ve věži. Armáda shlédla nedokončený prototyp v roce 1921. Zakoupila ho o jeden rok později. v armádě sloužil pouze k výcviku do roku 1925. Poté bez pancéřování sloužil jako osobní automobil.

PA-I

        V roce 1923 dokončila Škodovka dva prototypy nového revolučního obrněného automobilu. Firma nepoužila upravené podvozky z nákladních vozidel, ale vyvinula speciální šasi s náhonem a řízením na obě nápravy. Vozidlo mohlo jet stejnou rychlostí dopředu i dozadu. V srpnu 1923 oba stroje převzala armáda. Automobily měly dva těžké kulomety ve věži. Vozidlo bylo sice revoluční, ale mělo stále ještě nějaké chyby (např. vratkost) a armáda žádal další zlepšení. Proto byly vyrobeny pouze dva prototypy a Škodovka pokračovala ve vývoji. Konstrukce byla podobná následujícím úspěšnějším typům PA-II a PA-III. Na začátku kariéra je armáda hojně využívala a to hlavně na přehlídkách. V pozdějších letech je přeřadila k výcviku, kde se dočkaly až osudných let 1938-39, kdy je zabavil Wehrmacht.

 

 

  Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem:

domů