ŠOT (Škoda obojživelný tank)
Stručná historie:
Vznik projektu lehkého obojživelného tanku se datuje na říjen roku 1936. Tehdy armáda
oficiálně vyzvala ČKD a Škodovku, aby vyvinula obojživelný lehký průzkumný tank,
který by byl vyzbrojený jen těžkými kulomety. Škodovka ale nad projektem tohoto
typu vozidla začala uvažovat již v roce 1933. Původní označení studie bylo ŠO
(Škoda obojživelný), ale armádě už byl představen pod jménem ŠOT (Škoda
obojživelný tank). Původně mělo jít o vozidlo pohybující se na zmenšeném
podvozkuz tanku LT vz.35, ale později se konstruktéři rozhodli vytvořit podvozek
nový, ale stále vzdáleně podobný. Během výroby prototypu postupně vznikaly
komplikace, jejichž důsledkem byl i citelný nárůst hmotnosti (jedna ze změn
spočívala v nahrazení klasické převodovky převodovkou elektromagnetickou). V
létě 1938 již byl prototyp téměř dokončen, chyběly už jen elektromagnetické
převodovky typu Cotal, které Škodovka objednala ve Francii. Obě převodovky byly
dodány až v březnu 1939. Po jejich namontování byl tank v červenci 1939
testovaný na řece Labi už pro Němce. Hned při prvních zkouškách se projevil
hlavní nedostatek vozidla a to špatné plavání. Sice se nepotopil, ale jeho
hmotnost velice omezovala jeho jakékoli bojové schopnosti. Na začátku roku 1940
Škodovka celý projekt opustila a prototyp nechala rozebrat. Některé z agregátů
ale použila na vozidle ŠET.
Tank měl podobnou konstrukci jako LT vz.35. Na ocelové L profily byly nanýtovány
15mm silné pancéřové plechy. Podobnou konstrukci měla mít i věž, ale ta nebyla
nikdy nainstalovaná. Tank pojížděl na zmenšeném podvozku typu LT vz.35.
ŠOT lehký obojživelný tank |
|
výrobce: |
Škoda Plzeň |
léta výroby: |
1938 - 1939 |
počet vyrobených vozidel: |
1 prototyp |
|
|
hmotnost: |
7,50 t |
délka: |
2,25 m |
šířka: |
2,50 m |
výška: |
2,38 m |
měrný tlak: |
0,51 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
6-15 mm |
výzbroj: |
2 x 7,92mm kulomet vz. 37 |
osádka: |
3 |
|
|
typ motoru: |
Avia TR-12; letecký hvězdicový motor |
obsah: |
|
výkon: |
114 kW (155 k) |
max. rychlost: |
41,5 km/h |
dojezd: |
7 hodin na silnici |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |