zpět

ŠOT (Škoda obojživelný tank)

Stručná historie:
        Vznik projektu lehkého obojživelného tanku se datuje na říjen roku 1936. Tehdy armáda oficiálně vyzvala ČKD a Škodovku, aby vyvinula obojživelný lehký průzkumný tank, který by byl vyzbrojený jen těžkými kulomety. Škodovka ale nad projektem tohoto typu vozidla začala uvažovat již v roce 1933. Původní označení studie bylo ŠO (Škoda obojživelný), ale armádě už byl představen pod jménem ŠOT (Škoda obojživelný tank). Původně mělo jít o vozidlo pohybující se na zmenšeném podvozkuz tanku LT vz.35, ale později se konstruktéři rozhodli vytvořit podvozek nový, ale stále vzdáleně podobný. Během výroby prototypu postupně vznikaly komplikace, jejichž důsledkem byl i citelný nárůst hmotnosti (jedna ze změn spočívala v nahrazení klasické převodovky převodovkou elektromagnetickou). V létě 1938 již byl prototyp téměř dokončen, chyběly už jen elektromagnetické převodovky typu Cotal, které Škodovka objednala ve Francii. Obě převodovky byly dodány až v březnu 1939. Po jejich namontování byl tank v červenci 1939 testovaný na řece Labi už pro Němce. Hned při prvních zkouškách se projevil hlavní nedostatek vozidla a to špatné plavání. Sice se nepotopil, ale jeho hmotnost velice omezovala jeho jakékoli bojové schopnosti. Na začátku roku 1940 Škodovka celý projekt opustila a prototyp nechala rozebrat. Některé z agregátů ale použila na vozidle ŠET.
        Tank měl podobnou konstrukci jako LT vz.35. Na ocelové L profily byly nanýtovány 15mm silné pancéřové plechy. Podobnou konstrukci měla mít i věž, ale ta nebyla nikdy nainstalovaná. Tank pojížděl na zmenšeném podvozku typu LT vz.35.

ŠOT

lehký obojživelný tank

 

   výrobce:

   Škoda Plzeň

   léta výroby:

   1938 - 1939

   počet vyrobených vozidel:

   1 prototyp

 

 

   hmotnost:

   7,50 t

   délka:

   2,25 m

   šířka:

   2,50 m

   výška:

   2,38 m

   měrný tlak:

   0,51 kg/cm2

 

 

   pancéřování:

   6-15 mm

   výzbroj:

   2 x 7,92mm kulomet vz. 37

   osádka:

   3

 

 

   typ motoru:

   Avia TR-12; letecký hvězdicový motor

   obsah:

  

   výkon:

   114 kW (155 k)

   max. rychlost:

   41,5 km/h

   dojezd:

   7 hodin na silnici

 

 
  Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem:

domů