LT vz. 34 (P-II)
Stručná historie:
Po debaklu tančíku vz. 33 bylo jasné, že tančíky nemohou nahradit
tanky a to ani lehké. Projekty na vybavení tančíků otočnou věží ukázaly, že
přestavba je tak radikální, že bude jednodušší, když konstruktéři navrhnou
vozidlo zcela nové. První ryze československý tank vznikl ze soukromé iniciativy
firmy ČKD. Teprve dodatečně na něj armáda vypsala specifikace. V původních
návrzích se mělo jednat o tank vyzbrojený 4,7cm dělem od firmy Vickers, na
které firma zakoupila licenci, a dvojicí lehkých kulometů ZB-26. Vozidlo
obdrželo firemní i vojenské označení P-II (Praga kategorie II). Armáda však tuto konfiguraci
výzbroje odmítla a požadovala výzbroj v podobě děla domácí konstrukce a dvojici
těžkých kulometů schopných nepřetržité palby. Volba po delších jednáních nakonec
padla na upravené dělo Škoda A3 ráže 37 mm s armádním označením 3,7cm kanón vz.
34ÚV a na nový kulomet ZB-53 s armádním označením 7,92mm kulomet vz. 35.
Začátek vývoje vozidla spadá do první
poloviny roku 1931, kdy vznikly první ideové studie. Hotový prototyp byl k
dispozici v listopadu 1932. Po tomto datu se podrobil náročným firemním i
armádním jízdně-technickým zkouškám, ze kterých nevyšel i bez vážnějších poruch.
Celkově ale byla jeho konstrukce a jízdní vlastnosti posuzovány kladně. V únoru
1933 následovala objednávka na 50 strojů. Oficiální armádní označení LT vz. 34
obdržely až během roku 1935 po přijetí větší části tanků do stavu armády. Celá
objednávka měla být realizována v třech sériích, přičemž první šestikusová
sloužila jako ověřovací série. Teprve po jejím přijetí měly následovat další
dodávky.
První tanky začali v továrně vyrábět v září 1933, ale vlivem špatné kvality
plechů z Poldiny Hutě, které při nastřelovacích zkouškách praskaly, byly první
hotové stroje k dispozici až 23.dubna 1934. Tyto tanky nesly pouze
improvizovanou výzbroj složenou z jednoho lehkého kulometu ZB-26 v čelní stěně
kuželovité věže a druhého kulometu téhož typu ve středu čelní desky korby.
Důvodem byla stále nedořešená otázka děla a kulometů. Zúčastnily se v rámci
pluku útočné vozby v Milovicích květnových
manévrů. Sice je ještě provázely drobné poruchy, ale prokázaly dobré jízdní vlastnosti
v terénu. Vážnější vadou byl 15 mm pancíř,
který nemohl odolávat protitankovým dělům, a také snadné shazování pásů při
prudkém zatáčení. Úplné výzbroje a zadního nástavku věže se tanky dočkaly v
srpnu 1936, tedy až po výrobě tanků zbylých sérií. Odevzdáním těchto prvních
šesti tanků byla celá objednávka považována za uzavřenou.
Tanky byly vyráběny a dodávány podle
nových přejímacích podmínek a termínů. Druhá série 20 vozidel byla armádou
převzata v prosinci 1935. Domovským útvarem těchto tanků byl PÚV-1 v Milovicích.
Dalších 18 tanků bylo expedováno v lednu 1936 do posádky PÚV-2 v Olomouci.
Zbylých 6 vozidel z poloviny ledna 1936 získala PÚV-3 v Turčianském Svatém
Martině. Plně vyzbrojené tanky první série připadly PÚV-1 v Milovicích. Po
reorganizaci armády v roce 1937 byly LT vz. 34 dislokovány následně. PÚV-1 v
Milovicích měl 18 strojů, PÚV-2 ve Vyškově 24 strojů a PÚV-3 v Turčianském
Svatém Martině pouhých 9 tanků. Po Mnichovské dohodě nabídla armáda všech padesát tanků k prodeji,
ale do okupace zbytku českých zemí nenašla kupce. V témže období docházelo ke
značné reorganizaci jednotek. PÚV-1 v Milovicích zůstalo jen 8 tanků, PÚV-2 ve
Vyškově 15 strojů. Zbylých 27 obdržela PÚV-3 v Turčianském Svatém Martině. V
další reorganizaci mělo dojít k přemístění všech tanků k PÚV-3 v Turčianském
Svatém Martině a vytvořit
z nich tankový prapor. Tento plán se do 15.března 1939 nepodařilo
realizovat.
Protože tanky LT vz. 34 byly navrženy v době, kdy se nevědělo přesně,
jaké mají mít vlastnosti a jejich pancéřování bylo slabé, byly v první linii brzo nahrazeny
modernějšími tanky LT vz. 35. Od roku 1937 měly sloužit jako průzkumná vozidla v
řadách předzvědných oddílů, ale k této činnosti se kvůli nízké rychlosti a vysokému hluku příliš nehodily.
Dále sloužily jako vozidla pro výcvik posádek a k testování protitankových
překážek a lehkého opevnění. Celkově se ale jejich bojová hodnota rychle
snižovala a to hlavně kvůli vysokému počtu naježděných kilometrů. I tak ale byly
připraveny k nasazení během mobilizace v roce 1938.
Roku 1937 ČKD nabídlo armádě, že do prototypu tanku namontuje novou
převodovku Praga-Wilson a upraví podvozek proti sesmekávání pásů. Upravený tank
dostal firemní označení P-II-R (rekonstruovaný). Po dalších úpravách, kdy byl namontován nový motor Scania, dělo Škoda A7 a bylo
zesíleno čelní pancéřování, firma ČKD přihlásila tento typ do armádní soutěže z
roku 1938 na nový typ standardního lehkého tanku. Tank s novým armádním označením LT vz. 34R měl díky většímu výkonu
motoru vyšší rychlost a větší dojezd, méně se opotřebovávaly spojky a tank
neshazoval tak snadno pásy v terénu. Na základě výborných výsledků zkoušek bylo
doporučeno přestavět všech padesát tanků LT vz. 34 na tento nový standard. Armáda by tak získala s
relativně malými náklady daleko hodnotnější tank. Mnichovské události však veškerým dalším plánům zabránily.
Po březnu 1939 se Němcům díky
popsaným reorganizacím dostalo do rukou 23 tanků a prototyp. O jejich službě v
německých rukách není příliš známo, ale byly převezeny do Königsbornu u
Magdeburku, kde se shromažďovala veškerá československá obrněná technika. Jejich
počet a na tu dobu stále silná výzbroj, ale stále představoval určitý bojový
potenciál, který asi Němci nepřehlíželi. Dá se předpokládat, že byly nějaký čas
používány minimálně jako výcvikové. Jejich nasazení u prvoliniových jednotek je
ale vysoce nepravděpodobné. Na začátku března 1940 se
v ČKD zrodila myšlenka na prodej Němci ukořistěných strojů do Lotyšska. Firma chtěla
od Wehrmachtu získat zpět všech 23 strojů a zrekonstruovat je do podoby LT
vz. 34R. O celé transakci, která se nakonec neuskutečnila, se bohužel víc
informací nedochovalo.
Slovenská republika si nechala svých 27 tanků ze stavu PÚV-3. Až do roku 1942 sloužily jako druholiniová záloha
útočné vozby. K výcviku je používali až do roku 1944, kdy už byla většina vlivem
špatného technického stavu nepojízdných. Během SNP byla
naprostá většina tanků stále nepojízdná. Část jich byla zakopána a použita jako
pevnůstky u Zvolena. Deset nepojízdných tanků Němci ukořistili v kasárnách v Turčianském
Svatém Martině a poslali je do Plzně ke kompletní opravě, aby je následně prodali do Chorvatska.
V Plzni je ale nechal místní armádní přidělenec sešrotovat pro beznadějnou zastaralost a špatný stav.
Věže byly přezbrojeny dvojicí těžkých kulometů a odeslány na frontu jako
pevnůstky. Válku přežily jen dva tanky v podobě torz, které byly sešrotovány na
začátku padesátých let.
Popis vozidla:
osádka -
Tříčlennou osádku tvořil velitel/střelec, řidič a radiotelegrafista. Řidič a radista seděli v
přední části bojového prostoru na kožených sedadlech, jejichž opěrky tvořily
popruhy s navlečeným polštářkem. Řidič seděl na pravé straně a před sebou měl
průzor s rozměry 300x75 mm s episkopem, který chránily dvě clony. V pravé stěně měl průzor
chráněný 50mm sklem. Radista měl před sebou průzor o velikosti 120x50 mm krytý
neprůstřelným sklem tlustým 50 mm a vnější clonou. Velitel/střelec seděl ve věži na
cyklistickém sedátku, které bylo zavěšeno na trojici řetízků. Mohl pozorovat čtyřmi episkopy ve stěnách věžičky nebo
periskopem, který mohl vysunout otvorem ve věžičce. Tank se dal opustit průlezem
ve velitelově věžičce, nouzově také obdélníkovým průlezem na dně korby.
pancéřování -
Ploché pancéřové desky byly přinýtovány nebo přišroubovány na ocelové profily. Do výšky
1 m byly všechny spoje vodotěsné. Kolmé přední a boční desky měly šířku 15 mm a
šikmé 12 mm. Motorový kryt měl tloušťku 10 mm, dno korby a horní desky (včetně
horní desky věže) měly 8mm pancíř. Mezi motorovým a bojovým prostorem byla 3mm
přepážka.
věž -
Kuželová věž se zadním výklenkem měla rovnou přední desku s
lafetací výzbroje, oblé boky a oblou zadní stěnu výklenku. Věž ležela v
kuličkové dráze a zabírala šířku celé korby. Otáčela se pomocí kolečka nebo
pouze otáčením věže samotné. Dala se zaaretovat v jakékoli poloze. Na levé
straně byla věžička s episkopy o průměru 570 mm. Na ní ležel hřibovitý poklop s
otvorem pro vysunutí signalizačních praporků.
hnací a pohybové ústrojí -
Tank byl vybaven čtyřdobým čtyřválcovým vodou chlazeným motorem na
lihobenzinovou směs. Spouštěl se elektricky nebo nouzově ručně (jak zvenčí, tak
zevnitř). S motorem byla přímo spojena spojka vybavená brzdou. Kroutící moment
se ze spojky přenášel na redukci v přední části hřídelem vedeným nad podlahou a
krytým plechem. Před redukcí byla převodovka se čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou
vzad. Pohonná kola byla poháněna z převodovky kuželovými převody přes směrové
spojky vybavené brzdami.
Palivové nádrže byly na obou stranách motoru. Olejová nádrž byla na pravé straně nad
benzinovou. Chlazení motoru zaručovalo chlazení do venkovní teploty 35°C.
Podvozek se sestával na každé straně z osmi
zdvojených pojezdových kol s gumovými obručemi o rozměrech 340x80 mm,
vodícího kola vzadu s rozměrem 395x45 mm a hnacího kola
vepředu s 19 zuby a šířkou 20 mm. Dvě dvojice pojezdových kol tvořila rám. Byly
uchyceny společným čepem. Dva rámy spolu tvořily pojezdový vozík, který byl
odpružený svazkem listových per. Na každé straně tedy byly dva vozíky. Pro větší
pevnost podvozku se vozíky opíraly i o vnější konstrukci tvořenou ocelovým
nosníkem. K lepšímu vedení pásu v dolní větvi pásu sloužilo malé neodpružené kolečko
uchycené pevně na vnější nosné konstrukci. Horní část pásů byla nesena na dvou
podpůrných kladkách a zuby článků probíhaly
vyplechovanými dřevěnými žlábky. Každý pás měl 107 článků širokých 272 mm.
Vedení pásu bylo hřebenové.
výzbroj -
Ve věži jedno protitankové dělo ráže 3,7 cm (3,7cm kanon vz. 34 ÚV; Škoda A3)
a s ním spřažený vlevo uložený kulomet ráže 7,92 mm (7,92mm kulomet vz.35; ZB-53)
v kulové lafetě. Druhý kulomet téhož typu byl uložen uprostřed čelního pancíře korby v kulové
lafetě (obsluhoval ho radista, ale nouzově ho mohl obsluhovat i řidič pomocí
bovdenového lanka). Všechny zbraně byly zaměřovány pomocí záměrných dalekohledů
s 1,25 násobným zvětšením a zorným úhlem 55° (nouzově se daly použít normální
mířidla). Munice pro dělo bylo 60 nábojů a pro kulomety 2000 nábojů.
vnitřní vybavení -
Radista měl k dispozici stanici vz 35. Pracovala jako telegrafní. Pro komunikaci mezi
velitelem a řidičem sloužil systém tří barevných světel, které velitel
rozsvěcoval podle smluveného kódu. Každé tlačítko mělo jiný tvar.
Kamufláž:
Tank měl standardní kamufláž
používanou ve třicátých letech. Všechny vnější plochy a vnitřky motorových krytů
byly natřeny třemi matovými barvami - tmavě zelenou, žlutou a hnědou. Poklop
věže byl zevnitř vypolštářovaný hnědou kůží. Vnitřek bojového prostoru byl
natřen barvou slonové kosti.
Bílá evidenční čísla byla umístněna
na černých tabulkách na přední a zadní stěně korby. LT vz. 34 obdržely čísla
13.490 - 13.539.
LT vz.34 Lehký jezdecký tank |
|
|
|
výrobce: |
ČKD Praha |
léta výroby: |
1934-36 |
počet vyrobených vozidel: |
50 + 1 prototyp |
|
|
hmotnost: |
7,50 t |
délka: |
4,60 m |
šířka: |
2,10 m |
výška: |
2,22 m |
měrný tlak: |
0,50 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
8 - 15 mm |
výzbroj: |
3,7cm kanon vz. 34ÚV; 2x 7,92mm kulomet vz. 35 |
osádka: |
3 |
|
|
typ motoru: |
Praga; vodou chlazený čtyřválec |
obsah: |
6082 cm3 |
výkon: |
46,2 kW (62,5 k) |
max. rychlost: |
30 km/h |
dojezd: |
160 km |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |