R-2 (Š-II-aR)
Stručná historie:
Po neúspěšných jednáních v roce 1935 u firem Vickers a Renault se rumunská
vojenská komise zodpovědná za nákup obrněné techniky rozhodla, že nové
stroje zakoupí u svého blízkého spojence, tedy Československa. V témže roce se naše dvě
nejdůležitější firmy Škoda Plzeň a ČKD
Praha rozhodly rozšířit stávající
kartelovou dohodu i na státy Malé dohody, podle níž měla Škodovka vyrobit 60% a
ČKD zbylých 40% z celkové zakázky. Obě firmy během zimy 1936 projednaly cenové
kalkulace předložených strojů tak, aby se typy stejné kategorie od sebe
cenově příliš nelišily a o vítězi by rozhodly vlastnosti. Škodovka nabídla
tančíky Š-I a Š-I-d a tanky Š-II, Š-II-a a Š-II-aj. Nabídka ČKD zahrnovala
tančík AH-IV a lehké tanky P-II, P-II-a, P-II-aj a TNH. Rumuni se v dubnu 1936
rozhodli objednat 36 tančíků AH-IV a 100 lehkých tanků P-II-aj. Vlivem
zákulisních bojů ale v květnu objednávku změnili ve prospěch tanků Škoda a
podepsali smlouvu na 35 tančíků AH-IV z ČKD s označením R-1 a 126 lehkých tanků
Š-II-a ze Škodových závodů s rumunským názvem R-2. Oficiálním důvodem změny byla
skutečnost, že tento tank byl již zaveden v armádě Československé republiky a
Rumunsko by tak dosáhlo jisté unifikace. Nutno ovšem dodat, že Škodovka často
předkládala, že tank P-II-a nebyl přijat armádou vůbec do stavu.
Prototyp vozidla, které nyní firma značila Š-II-aR, měl být dohotoven do dvou
měsíců od podepsání smlouvy a jeho zkoušky měly probíhat do konce roku 1936.
Škoda ale prototyp dodala až v lednu 1937 a zkoušky se vlivem závad a měnících
se požadavků protáhly až do začátku května 1938, kdy byl prototyp definitivně
schválen. Tou dobou již rozjela sériová výroba, ale neustálé změny na prototypu
ji brzdily. Škodovy závody se také dostaly do tísně, když ČKD s odůvodněním, že
má plné výrobní linky odmítlo postavit 41 vozů, ke kterým se zavázala v rámci
kartelové dohody.
Na začátku krizového období, tedy na jaře 1937, Rumunsko požádalo o prvních 15
strojů na vyzkoušení v domácích podmínkách. Škodovka ale žádný stroj neměla
hotový a proto si je musela vypůjčit ze série stavěné pro československou
armádu. V té době byly ale i tanky LT vz.35 sužovány stálými problémy, takže
jejich premiéra v Rumunsku nedopadla nejlépe. Během letního cvičení sice
prokázaly výborné jízdní vlastnosti, ale kvůli skrytým závadám a nevycvičenosti
osádek odpadal jeden tank za druhým. Tyto tanky se do továrny vrátily v koncem
července 1938. Poté byly rekonstruovány podle prototypového vzoru. V tomto
období si Rumunsko vlivem poruchovosti strojů začalo celou transakci rozmýšlet.
Po schválení prototypu se měly po 12. červenci 1938 konat rozhodující zkoušky
tří sériových strojů. Jeden vybraný z nich najezdil 2500 km bez vážnějších
poruch a tím byl tank definitivně přijat. Krátce po oficiálním přijetí vozidla
se ještě jednalo o koupi licence pro rumunskou firmu Malaxa, která by vyrobila
přibližně 280 tanků. Vlivem nesolidnosti firmy Malaxa ale k žádné konkrétní
dohodě nedošlo.
Dodávky sériových strojů probíhaly od 1. září 1938 a do uvalení embarga vlivem
mobilizace jich firma vyexpedovala 27. Pro potřeby armády bylo zajištěno 10
téměř hotových strojů, které byly odeslány na Slovensko. Zbytek měl být postupně
kompletován a sloužit jako náhrada za zničené stroje. Po odvolání mobilizace
byly všechny tanky vráceny do firmy a Škoda mohla pokračovat v odesílání tanků
do Rumunska. Vlivem napjaté situace na hranicích s Maďarskem musela většina
transportů směřovat přes území Polska. Nutná povolení o možnosti transportu přes
Polsko zapříčinila, že poslední tanky byly dodány až na konci února 1939.
Na podzim roku 1941 získalo Rumunsko ještě 26 shodných strojů LT vz.35, které
obdržely opět označení R-2. Prototyp tanku zůstal v majetku
firmy, byl přepracován na verzi R-2-a se silnějším pancéřováním a výkonnějším motorem a
později sloužil jako zkušební vůz.
Rumunské tanky se v rámci sil osy zúčastnily útoku na SSSR od samého počátku. Od
3. července 1941 do zimní stabilizace fronty bylo v boji nenávratně zničeno
26 tanků a 60 bylo poškozeno, ale opravitelných. Zbylé tanky trpěly poruchami. V
roce 1942 se rumunské tanky podílely na útoku na Kavkaz a později se dostaly až
ke Stalingradu. Během přesunů byl cvičen boj s tanky T-34. Výsledky byly
tristní, když dělo A3 nedokázalo prostřelit ani boční pancíř sovětského tanku.
Od listopadu 1942, kdy začalo sovětská ofenziva u Stalingradu ztratili Rumuni 81
tanků R-2, ale z toho jen 27 zničených nepřítelem. Zbytek byl ponechán na místě
vlivem nedostatku pohonných hmot a pro poruchy. Zbývající stroje byly odeslány z
fronty a čekaly na přestavbu do podoby stíhače tanků TACAM R-2. Některé tanky
R-2 se po změně válečných stran spolu s TACAM R-2 zúčastnily bojů se svým
bývalým spojencem tedy s Německem a dostaly se až na území Československa.
Popis vozidla:
osádka -
Tříčlennou posádku vozidla tvořil
velitel/střelec, řidič a radiotelegrafista. Řidič seděl na pravé straně
v přední části bojového prostoru. K výhledu mu sloužil průzor o
rozměrech 390x90 mm krytý zvenčí pancéřovou clonou a zevnitř blokem
neprůstřelného skla o tloušťce 50 mm. V pravé bočnici měl navíc štěrbinu o
rozměrech 120x3 mm krytou 50mm sklem. V levé přední části bojového
prostoru měl své stanoviště radiotelegrafista, který navíc obsluhoval trupový
kulomet. K výhledu z vozidla používal průzory stejné konstrukce jako
řidič, ale s menšími rozměry. Oba seděli na polštářovaných sedačkách,
které měly místo opěradel kožené pásy. Velitel seděl na cyklistickém sedátku
zavěšeném na trojici řetízků ve věži. K pozorování okolí mu sloužily čtyři
episkopy orientované do všech čtyř stran umístěné ve věžičce nebo také
periskop, který vysunoval dírou v poklopu. K opuštění vozidla
sloužily průlezy kryté poklopy nad stanovištěm řidiče, a ve věži. Na dně korby
byl navíc nouzový průlez kruhového tvaru.
pancéřování -
Vozidlo krabicového tvaru bylo svařeno z L profilů z houževnaté
oceli, na které byly nanýtovány nebo přišroubovány ploché pancéřové plechy.
Veškeré spoje byly do výšky 1 metr vodotěsné. Čelní pancíř korby silný
25 mm, byl vyroben z cementované oceli. Boční a mírně skloněné desky měly
tloušťku jen 16 mm a jejich odolnosti se docilovalo homogenizací. Stejný
materiál, ale o tloušťce jen 12 mm, měly plechy se sklonem s větším než 60°.
Dno korby a strop chránily desky silné 8 mm. Motorový a bojový prostor
oddělovala 4 mm tlustá přepážka s několika otvory krytými pletivem. Tyto
otvory sloužily k odvádění zplodin vzniklých při střelbě a také zabezpečovaly
přístup vzduchu k motoru.
věž -
Konstrukce mírně kuželovité věže s rovnou přední
stěnou, zadním nástavkem a velitelskou věžičkou na levé straně odpovídala
technologii výroby korby. Na kostru svařenou z profilů L byly nanýtovány ploché
a mírně kuželovité plechy. Čelní rovná stěna s dělem lafetovaným ve středu
a kulometem napravo měla tloušťku 25 mm a byla vyrobena z cementovaného
pancíře. Kuželovité bočnice, oblá záď a plášť věžičky byly vyrobeny z
homogenizované oceli a měly tloušťku 16 mm. Stroje druhé série měly zadní stěnu
nástavku vyrobenou ze dvou rovných plechů. Strop věže a hřibovitý poklop
věžičky byl tlustý 8 mm. Věž ležela na stropnici bojového prostoru v kuličkové
dráze o průměru 1267 mm a zabírala tak téměř celou šířku korby. Otáčela se
pomocí kolečka s převodem nebo po uvolnění pomocí ramenní opěrky děla. Dala se
zaaretovat v jakékoli poloze.
hnací a pohybové ústrojí -
Tank poháněl vodou chlazený čtyřdobý čtyřválcový
benzinový motor Škoda T-11/0 s válci umístěnými v řadě a se složenou klikovou
hřídelí. Spouštěl se elektricky startérem Scintilla, ale nouzově také
zevnitř klikou. Ve válcích se spalovala lihobenzinová směs nebo benzín. Hlavní palivová nádrž měla své místo v
motorovém prostoru vlevo, záložní pak na boku uvnitř bojového prostoru.
Chlazení zajišťoval napravo uložený masivní tunelový chladič s ventilátorem,
který poháněly klínové řemeny od motoru. Výkon z motoru se na hnací kola
přenášel přes převodovou skříň se třemi trojitými planetovými převodovými koly.
Všechny stupně se řadily pomocí stlačeného vzduchu. První a druhý stupeň se
řadil uvolňováním pásové brzdy, třetí stupeň pomocí lamelové spojky. Za
převodovou skříní byla dvoustupňová redukce ovládaná rovněž pneumaticky. V
nouzové situaci se dal první stupeň a stupně redukce navolit mechanicky pomocí
táhel. Kroutící moment se dál přenášel přes kuželový pastorek zabírající
současně s dvojicí kuželových kol. Pneumatickým nebo nouzově mechanickým
spojením jednoho nebo druhého kola se zubovou spojkou umístěnou na hnací
hřídeli se docilovalo jízdy vpřed nebo vzad. Na hnací hřídeli ležela ještě
soustava planetových kol řízení. Každé kolo mělo svou čelisťovou brzdu
ovládanou stlačeným vzduchem a v nouzi mechanicky. Odpojováním planetových kol
řízení a následným brzděním pásu se vozidlo natáčelo.
Vozidlo se pohybovalo na podvozku složeném na
každé straně z osmi zdvojených pojezdových koleček s gumovou bandáží o průměru
350 mm, jednoho ve předu pevně uloženého nájezdného kolečka stejné konstrukce,
napínacího kola s dvojicí ozubených věnců vepředu, čtveřice podpůrných kladek o
průměru 200 mm s gumovou bandáží v horní větvi pásu a hnacího ozubeného kola s
dvojicí ozubených věnců vzadu. Pojezdová kolečka byla po dvou připevněna na rám
vozíku volně zavěšeného na kyvné rameno. Vždy dvě kyvná ramena měla společný
závěs připevněný na boku korby a společné odpružení svazkem půleliptických
listových per, který se opíral o konce kyvných ramen a ve středu o závěs.
Devatenáct zubů na každém věnci hnacího kola zabíralo do mezer mezi 111 články
pásů o rozměrech 320 x 95 mm s jedním centrovacím výstupkem uprostřed. Články
byly spojeny volně naraženými čepy. Jejich vypadnutí zabraňovaly talířové desky
na hnacích a napínacích kolech, které vysunuté čepy zarážely zpět. Na některé
čepy se v obtížném terénu nasazovaly drapáky, které byly vezeny v bedně v
prostoru nájezdového kola.
pneumatický systém -
Dva tříválcové dvoustupňové kompresory poháněné
přímo motorem stlačovaly vzduch na 810,6 kPa. Stlačený vzduch se uchovával v
nádobě o objemu 18 l uvnitř bojového prostoru. Odtud byl hadičkami rozváděn
přes stanoviště řidiče k jednotlivým mechanismům. Každé zařízení mělo svůj
vzduchový válec, který se po pootočení řídícího kohoutu naplňoval vzduchem.
výzbroj -
Ve věži bylo lafetováno jedno protitankové dělo Škoda A3 ráže 3,7 cm a s ním spřažený kulomet ráže 7,92 mm
ZB-53 v kulové lafetě. Druhý kulomet stejného typu byl uložen vprostřed čelní
desky korby korby v kulové lafetě (obsluhoval ho radista, ale nouzově ho mohl obsluhovat i řidič
pomocí bovdenového lanka). Všechny zbraně byly zaměřovány pomocí pomocí
záměrných dalekohledů s 2,6 násobným zvětšením a zorným úhlem 25° (nouzově se
daly použít normální mířidla). Munice pro dělo bylo 78 nábojů a pro kulomety
2700 nábojů.
Kamufláž:
Vozidla byla natřena zelenošedou
barvou. Na věži nesly černě vyvedený královský znak a na bocích korby čísla vozů
ve stejné barvě, tedy Sr.1 až 126. Později k nim přibyly bílé svatomichalské
kříže. V období napadení SSSR byly čísla vozů i královský znak odstraněny. Místo
na věži obsadilo bílé trojmístné číslo jednotky. Na motorový kryt přibyl velký
žlutý svatomichalský kříž s modro-žluto-červenou trikolórou ve středu.
Na předním a zadním pancíři nesla
vozidla černá šestimístná čísla na bílém podkladu.
R-2 (Š-II-aR) Lehký tank určený pro manévrový boj |
|
výrobce: |
Škoda Plzeň |
léta výroby: |
1935-40 |
počet vyrobených vozidel: |
126 + 1 prototyp |
|
|
hmotnost: |
10,50 t |
délka: |
4,90 m |
šířka: |
2,06 m |
výška: |
2,37 m |
měrný tlak: |
0,51 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
8 - 25 mm |
výzbroj: |
3,7 cm protitankové dělo Škoda A3; 2 x kulomet ZB-53 |
osádka: |
3 |
|
|
typ motoru: |
Škoda T-11/0; vodou chlazený čtyřválec |
obsah: |
8620 cm3 |
výkon: |
88,7 kW (120 ks) |
max. rychlost: |
34 km/h |
dojezd: |
120 km |