Š-II (SU)
Stručná historie:
Jedná se o prototyp lehkého tanku vyvinutého firmou Škoda Plzeň jako odpověď na
tank P-II od konkurenční ČKD a naprosté zklamání z jízdních a technických
vlastností tančíku MU-6, který firma považovala za
přechod ke kategorii tanků. Ve své podstatě se mělo jednat o technologický
vzorek pro budoucí tanky od firmy Škoda. Počáteční návrhové a konstrukční práce
na tanku s prvotním označením S.Ú.V. (střední útočný vůz), později jen zkráceně
S.U., spadají ke konci roku 1933. Následná výroba prototypu se datuje k první
polovině roku 1934 a firemní provozně technické zkoušky na léto. Na podzim téhož
roku je na požádání Ministerstva národní obrany stroj zapůjčen do Milovic k
seznamovacím zkouškám a je mu přiděleno označení dle armádních specifikací Š-II.
V téže době byl představen i zástupcům Rumunska a Jugoslávie. Bohužel ani z
jedné jízdně technické ukázky nejsou známy nějaké ucelené informace. Je vysoce
pravděpodobné, že prototyp tanku byl rozebrán ještě v roce 1935 a některé z jeho
komponent včetně vylepšeného a zálohovaného pneumatického systému byly použity
na prototypu Š-II-a.
Popis vozidla:
osádka -
Tříčlennou posádku
vozidla tvořil velitel/střelec, řidič a radiotelegrafista. Řidič seděl na pravé
straně v předu bojového prostoru. Před sebou měl z venku krytý průzor. Vevnitř byl
zřejmě blok neprůstřelného skla. V pravém
bočním pancíři měl navíc ještě jeden průzor krytý zřejmě jen pancéřovým sklem.
Radiotelegrafista a zároveň střelec z kulometu seděl na levé straně bojového
prostoru. K výhledu mu sloužil pouze otvor pro zaměřování trupového kulometu a
boční průzor stejného typu, jaký měl řidič. Oba
seděli na polštářovaných sedačkách, které měly místo opěradel kožené pásy.
Velitel seděl ve věži na zavěšeném cyklistickém sedátku. K výhledu z věže
používal čtyři malé otvory umístěné ve všech směrech ve stěnách věže, kryté
pravděpodobně pancéřovým sklem a vnitřní krytkou. Osádka mohla tank opustit poklopen
nad stanovištěm řidiče, nebo dvoudílným poklopem na věži.
věž -
Kuželovitá věž s rovnou
čelní deskou ležela v kuličkové dráze a zabírala šířku celé korby. Otáčela se
pomocí kolečka nebo pouze otáčením věže samotné.
pancéřování -
Pancéřové plechy
tloušťky 8-15 mm byly nanýtovány nebo přišroubovány na ocelové L profily. Nýtové spoje byly do
výšky jeden metr vodotěsné. Horní a spodní část byly konstruovány jako
samostatné celky a spojeny pomocí šroubů.
hnací a pohybové ústrojí -
Tank poháněl čtyřválcový čtyřdobý benzinový vodou chlazený motor. Chlazení zajišťoval
vzadu uložený masivní chladič s ventilátorem, který poháněly klínové řemeny od
motoru. Výkon z motoru se přenášel na hnaná zadní kola přes klikovou hřídel
napojenou na převodovou skříň s planetovými koly se třemi stupni. Všechny stupně
se řadily pomocí stlačeného vzduchu. Za převodovou skříní byla dvoustupňová
redukce ovládaná rovněž pneumaticky (nouzově také mechanicky). Řidič mohl
zařadit šest rychlostí pro jízdu vpřed i vzad. Kroutící moment se na zadní
nápravu přenášel soustavou kuželových kol se spojkami. Mezi kuželovými koly a
vnějším hnacím kolem ležela ještě soustava planetových kol napojených na řízení.
Každé kolo (hnací nebo vypínací) mělo svou čelisťovou brzdu ovládanou stlačeným
vzduchem a v nouzi mechanicky. Přibržděním pásu se vozidlo natáčelo.
Vozidlo se pohybovalo po dvou pásech širokých 260 mm. Z důvodů zkoušek byl každý pás jiného
druhu. Levý pás měl články s centrovacími klínovými výstupky uprostřed. Oproti
tomu pravý pás byl korýtkového typu, tedy s dvojicí bočních hřebenů. Oba pásy se
spojovaly čepy, které byly volně naraženy v otvorech článků. Proti vypadnutí byly jištěny
deskami na hnacích kolech, které vysunuté čepy zarážely
zpět. Do pohybu byly pásy uváděny zadními ozubenými koly s dvojitým ozubením.
Netradičně umístěná napínací kola byla na konzolách před přední stěnou korby. Na
každé straně bylo 8 párů pojezdových kol o malém průměru s gumovou obručí.
Pojezdový vozík tvořily dvě dvojice kyvných ramen. Na každém rameni měly místo
dva páry kol. Na každé straně byly dva vozíky. Každý vozík byl kyvně přichycen
na konzole, která byla připevněna na boku vany tanku. V horní části pás
podporovaly čtyři malé kladky s gumovou obručí.
výzbroj -
Ve věži jedno
pěchotní dělo Škoda A2 ráže 4,7 cm a s ním spřažený vodou chlazený 7,92 mm kulomet
vz. 24 v kulové lafetě. Druhý kulomet byl v levé části předního pancíře korby v
kulové lafetě. Bylo vezeno 60 nábojů pro dělo a 3000 pro kulomety.
 
Je možné, že se u prototypu objevil i 3,7cm kanon vz. 34ÚV.
Kamufláž:
Tank měl šedou barvu.
Š-II (SU) Lehký jezdecký tank |
|
výrobce: |
Škoda Plzeň |
léta výroby: |
1934 |
počet vyrobených vozidel: |
1 prototyp |
|
|
hmotnost: |
7,6 t |
délka: |
4,50 m |
šířka: |
1,90 m |
výška: |
1,95 m |
měrný tlak: |
0,50 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
8 - 15 mm |
výzbroj: |
4,7 cm dělo Škoda A2; 2 x 7,92mm kulomet vz. 24 |
osádka: |
3 |
|
|
typ motoru: |
Škoda; vodou chlazený čtyřválec |
obsah: |
8013 cm3 |
výkon: |
81,3 kW (110 ks) |
max. rychlost: |
31 km/h |
dojezd: |
? |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |