zpět

AH-IV

Švédsko (AH-IV-Sv; Strv m/37)

        V roce 1936 se Švédsko chtělo posílit své tankové jednotky, ale protože parlament uvolnil částku, která by nestačila na potřebný počet lehkých tanků, rozhodlo se, že zakoupí tančíky a jen šestnáct tanků od domácí firmy Landsverk. I když se ve Švédsku vyráběly vlastní typy, roku 1937 přijela do Prahy komise, aby si prohlédla jak se tančíky vyrovnávají se zimními podmínkami. Firma své typy předvedla v Krkonoších a Švédy se jim podařilo přesvědčit.

        Švédská armáda objednala 48 tančíků se silnějším pancéřováním, vysílačkou a dvěma těžkými kulomety v nové věžičce s pozorovací kupolkou. Do výzbroje je převzala pod označením Strv m/37. ČKD vyrobila kompletně pouze jeden prototyp. Ostatní vozy posílala po částech. Ke zkompletování došlo až namístě, přičemž pancéřové plechy dodala švédská firma. Poslední součástky byly dodány v listopadu 1938.

Etiopie (AH-IV Hb)

        Etiopie v roce 1947 chtěla lehký tank vyzbrojený pouze kulomety, který by vydržel jízdu na těžkém skalnatém terénu. Zástupce firmy ČKD přesvědčil císaře, že tanky od této firmy jsou nejlepším řešením. Objednávka na 20 kusů byla podepsána v červnu 1948, přičemž celá dodávka se měla uskutečnit do dvaceti měsíců.  Prototyp byl připravený v září 1949. 3lo prototyp R-1 s dieselovým motorem Tatra 114. Sériově vyráběná vozidla měla mít narozdíl od prototypu svařovanou konstrukci. Všechny tančíky byly hotové v zimě 1950. Do Etiopie se dostaly lodí a vlakem po trojím překládáním. Etiopie je užívala až do osmdesátých let. Některé tančíky se dokonce zúčastnily bojů se Somálskem.

 

  AH-IV-Sv AH-IV Hb
 

   výrobce:

   ČKD Praha    ČKD Praha

   léta výroby:

   1938    1949-50

   počet vyrobených vozidel:

   48 + 1 prototyp    20 + 1 prototyp

 

   

   hmotnost:

   4,68 t

   3,93 t

   délka:

   3,40 m

   3,20 m

   šířka:

   1,85 m

   1,82 m

   výška:

   1,96 m

   1,73 m

   měrný tlak:

   0,54 kg/cm2

   0,48 kg/cm2

 

 

 

   pancéřování:

   6 - 15 mm

   6 - 12 mm

   výzbroj:

   2 těžké kulomety Ksp m/39

   1 těžký kulomet ZB vz.37 + 1 lehký kulomet ZB vz. 26

   osádka:

   2

   2

 

   

   typ motoru:

   Volvo; vodou chlazený šestiválec

   Tatra 114; vzduchem chlazený šestiválec (diesel)

   obsah:

   4390 cm3

   3990 cm3

   výkon:

   85 ks (62,8 kW)

   65 ks (48 kW)

   max. rychlost:

   58-61 km/h

   42 km/h

   dojezd:

   200 km

   200 km

 

 
  Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem:

domů