T-32 (Š-I-D; Š-I-d)
Stručná historie:
Po zkouškách tančíků MU-4, P-I a TK 3 se jugoslávská armáda rozhodla nepřijmout
ani jeden typ do stavu armády. Hlavním důvodem tohoto rozhodnutí byla slabá
výzbroj předvedených strojů a špatný výhled posádky. Jugoslávci požadovali sice
stroj tančíkové koncepce, ale vybavený dělovou výzbrojí. Jako první na nové
podmínky zareagovala plzeňská firma Škoda, která už v roce 1935 začala s vývojem
nového tančíku s firemním označením Š-I-d (Škoda kategorie I dělový). Původně se
firma zabývala instalací děla A3 do mírně upravené korby tančíku MU-4, ale pro
nedostatek prostoru od tohoto záměru brzo upustila. Zaměřila na vývoj širšího a
delšího stroje, ve kterém by posádka měla dostatek místa na obsluhu
protitankového kanónu A3. Lepší výhled z vozidla měla zajišťovat věžička pro
velitele umístěná na levé straně vozidla. Po továrních zkouškách byl stroj na
konci roku 1935 předveden zástupcům jugoslávské armády. Ta sice označila stroj
za vyhovující požadavkům, ale také navrhla několik konstrukčních změn.
Tyto konstrukční změny se promítly do
následující verze označené nyní Š-I-D, která se pro Jugoslávii vyráběla pod
označením T-32 v osmikusové sérii. Tančík byl celkově zvětšen a získal silnější
pancéřování. Kvůli větší hmotnosti a délce byl podvozek doplněn o jedno
samostatné pojezdové kolo. Dále byl zabudován silnější motor a převodovka.
Celkový tvar i celá koncepce zůstala téměř nezměněna.
Tančíky byly objednány v polovině
roku 1936 a jejich dodávka byla realizována na konci léta 1937, kdy je
Jugoslávská armáda zařadila do stavu Jezdecké školy. T-32 měly působit hlavně
jako výcvikové stroje pro posádky do očekávaných tanků vyšších kategorií a proto
také byly intenzivně využívány v řadě cvičení, během nichž prokázal své dostatečné
kvality. Současně se ale vyskytovalo větší množství závad, které odstraňovali
technici přímo ze Škodových závodů. V roce 1941 se úspěšně zúčastnily sesazení
proněmecké vlády. V téže době byly také nasazeny do bojů s německou armádou.
Bohužel polovina tančíků byla nepojízdná kvůli poruchám. Zbytek zničila německá
protitanková obrana nebo je opustily posádky po vyčerpání pohonných hmot.
Objevuje se také informace, že v té době neměly tyto tančíky téměř žádnou munici
pro svá děla. Ukořistěná vozidla byla Němci převezena k opravám do Plzně, po
kterých sloužila u zbraní SS jako výcviková.
Popis vozidla:
osádka - Dvoučlennou osádku tvořil napravo sedící řidič a
velitel/střelec, který seděl v levé části vozidla.. K výhledu sloužil řidičovy
průzor krytý blokem neprůstřelného skla a sklápěcí pancéřovou clonou. Střelec
měl podobný průzor, ale menších. K pozorování měl využívat věžičku se čtveřicí
episkopů mířících do všech čtyř stran. Řidič mohl stroj opustit průlezem nad
svým stanovištěm. Velitelovi k opuštění stroje sloužil průlez krytý hříbkovitým
poklopem ve věžičce.
pancéřování -
Na profily tvaru L byly nanýtovány ploché
pancéřové desky. Čelní deska měla tloušťku 22 mm, boční stěna 15 mm, horní deska
8 mm a dno 5 mm (prototyp měl tloušťky 5, 8, 12, 15, 20 mm). Všechny pancíře
odolávaly běžnému pěchotnímu střelivu na vzdálenost 50 m a dále. Čelní deska
odolávala na větší vzdálenosti i starším dělům ráže 20 mm.
hnací a pohybové ústrojí -
V tančíku byl zabudovaný vzduchem
chlazený plochý benzinový šestiválec Škoda. Vzduch byl dmychadlem odebírán jak
zvenčí, tak z bojového prostoru. Kroutící moment se na přední kola přenášel přes
klasickou převodovku se třemi stupni pro jízdu vpřed a jedním pro jízdu vzad.
Dále bylo možné zařadit dvoustupňovou redukci. Řízení se provádělo odpojováním a
přibrzďováním jednoho pásu pomocí řídících pák.
Podvozek se na každé straně skládal z hnacího kola vepředu, pěti
pojezdových kol a zadního napínacího kola. Pojezdová kola s gumovou bandáží byla
zavěšena na kyvných ramenech. Vždy dvě ramena byla odpružena svazkem listových
pružin. Páté kolo bylo zavěšeno samostatně a odpruženo vinutou pružinou. Horní
část pásů byla vedena v na čtveřici podpůrných kladek. Prototyp měl pouze
čtveřici pojezdových kol a tři podpůrné kladky.
výzbroj -
Ve středu čelní desky byl namontován upravený kanón
Škoda A3 bez úsťové brzdy ráže 37,2 mm. Odměr činil 10° na obě strany a náměr
-10° až 25°. Stroj byl ještě vybaven jedním pevně uloženým lehkým kulometem
ZB-30 ráže 7,92 mm, který obsluhoval řidič pomocí bovdenového lanka. Posádka
měla k dispozici 42 (prototyp 30) nábojů pro hlavní zbraň a 1000 nábojů pro
kulomet.
Kamufláž:
Tančík měl československou kamufláž používanou ve třicátých letech.
Všechny vnější plochy a vnitřky motorových krytů byly natřeny třemi matovými
barvami - tmavě zelenou, žlutou a hnědou. Poklop věže byl zevnitř vypolštářovaný
hnědou kůží. Vnitřek bojového prostoru byl natřen barvou slonové kosti. V roce
1940 stroje obdržely ještě identifikační čísla.
Prototyp jezdil v barvě tovární šedi.
Š-I-d | Š-I-D (T-32) | |
výrobce: |
Škoda Plzeň |
Škoda Plzeň |
léta výroby: |
1935 |
1936-37 |
počet vyrobených vozidel: |
1 prototyp |
8 |
|
|
|
hmotnost: |
3,6 t |
4,8 t |
délka: |
3,17 m |
3,58 m |
šířka: |
2 m |
1,98 m |
výška: |
1,58 m |
1,76 m |
měrný tlak: |
0,45 kg/cm2 |
0,48 kg/cm2 |
|
|
|
pancéřování: |
5 - 20 mm |
5 - 22 mm |
výzbroj: |
3,7 cm protitankové dělo Škoda A3; 1 x kulomet ZB-26 |
3,7 cm protitankové dělo Škoda A3J; 1 x kulomet ZB-30J |
osádka: |
2 |
2 |
|
|
|
typ motoru: |
Škoda; vzduchem chlazený šestiválec |
Škoda; vzduchem chlazený šestiválec |
obsah: |
3650 cm3 |
3990 cm3 |
výkon: |
40,5 kW (55 k) |
44,2 kW (60 k) |
max. rychlost: |
40 km/h |
41 km/h |
dojezd: |
200 km |
250 km |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |