Š-I-j (T-3D)
Stručná historie:
I poměrně účinná výzbroj tančíku
Š-I-D se už v době jejich dodání zdála zástupcům jugoslávské armády jako příliš
slabá a jeho interiér příliš stísněný. Proto opět požadovali větší vozidlo s
výkonnější zbraní, ale tentokráte navíc s naftovým motorem. Na tyto požadavky
firma Škoda odpověděla v polovině roku 1937 vývojem tančíku Š-I-j (Škoda
kategorie I jugoslávský) s novým podvozkem a výzbrojí. V téže době byla mezi Jugoslávií a Škodovými závody
podepsána dohoda o vývoji stroje této kategorie. Kvůli termínu předání
hotového prototypu a zahájení zkoušek v květnu 1938, byly práce na stroji
maximálně urychleny.
Firmě se podařilo termín výroby prototypu dodržet a ještě v květnu ho předvést
zástupcům armády. Podnikové zkoušky se ale protáhly až do března roku
následujícího. Problémy zřejmě vykazovala nová nevyzkoušená pohonná jednotka
(podobného typu, která později stála i za neúspěchem konstrukce
Š-II-j). Ke zkouškám v Jugoslávii se stroj dostal až na přelomu let 1939 a 1940.
V té době už jezdil pod novým továrním označením T-3D (obrněné vozidlo, první
hmotnostní kategorie třetí typ, dieselový pohon). Tyto zkoušky i přes větší
odchylky konstrukce od zadání dopadly relativně dobře a stroj byl uznán
vyhovujícím. Očekávaná série 108 tančíků se ale nerealizovala. Hlavním
odůvodněním jugoslávské armády byl brzký očekávaný přechod na pásová obrněná
vozidla vyšších kategorií, tedy tanků lehké a střední třídy.
Další osud tančíku byl přímo spjatý s
německou armádou. V září 1943 ho nákupní komise jednotek SS odkoupila společně s
další nepřijatou firemní technikou. Sloužil zřejmě jako studijní technika nebo
přímo k výcviku nových posádek. Jeho další osudy nejsou známy.
Popis vozidla:
osádka -
Dvoučlennou osádku tvořil napravo sedící řidič a
velitel/střelec, který seděl v levé části vozidla.. K výhledu sloužil řidičovy
průzor krytý blokem neprůstřelného skla a sklápěcí pancéřovou clonou. Střelec
měl podobný průzor, ale menších. K pozorování měl využívat věžičku se čtveřicí
episkopů mířících do všech čtyř stran. Řidič mohl stroj opustit průlezem nad
svým stanovištěm. Velitelovi k opuštění stroje sloužil průlez krytý hříbkovitým
poklopem ve věžičce.
pancéřování -
Na profily tvaru L byly nanýtovány ploché
pancéřové desky. Čelní deska měla tloušťku 30 mm, boční stěna 15 mm, horní a
spodní deska
8 mm. Ostatní plochy byly chráněny deskami s tloušťkou 5 - 12 mm. Všechny pancíře
odolávaly běžnému pěchotnímu střelivu na vzdálenost 50 m a dále. Čelní deska
odolávala na větší vzdálenosti i starším dělům ráže 20 mm.
hnací a pohybové ústrojí -
V tančíku byl zabudovaný vodou
chlazený dieselový čtyřválec Škoda. Kroutící moment se na přední kola přenášel přes
klasickou převodovku se třemi stupni pro jízdu vpřed a jedním pro jízdu vzad.
Dále bylo možné zařadit dvoustupňovou redukci. Řízení se provádělo odpojováním a
přibrzďováním jednoho pásu pomocí řídících pák. Sytém řízení byl ještě doplněn
dvojicí planetových převodů, které usnadňovaly změnu směru.
Podvozek se na každé straně skládal z
ozubeného hnacího kola vepředu, čtyř zdvojených pojezdových kol s větším
průměrem a zadního hladkého napínacího kola. Pojezdová kola s gumovou bandáží
byla po dvojicích zavěšena na kyvných ramenech. Vždy dvě ramena byla odpružena
svazkem půleliptických listových pružin. Horní část pásů byla vedena v na
čtveřici podpůrných kladek. Vedení pásu bylo hřebenové.
výzbroj -
Ve středu čelní desky byl namontován upravený protitankový kanón
Škoda A9J ráže 47 mm. Odměr činil 15° na obě strany a náměr
-10° až 25°. Stroj byl ještě vybaven jedním pevně uloženým lehkým kulometem
ZB-30 ráže 7,92 mm, který obsluhoval řidič pomocí bovdenového lanka. Posádka
měla k dispozici 42 nábojů pro hlavní zbraň a 1000 nábojů pro
kulomet.
Kamufláž:
Tančík jezdil v barvě tovární šedi.
Š-I-j |
|
|
|
výrobce: |
Škoda Plzeň |
léta výroby: |
1938 |
počet vyrobených vozidel: |
1 prototyp |
|
|
hmotnost: |
5,8 t |
délka: |
3,59 m |
šířka: |
2,05 m |
výška: |
1,8 m |
měrný tlak: |
0,5 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
8 - 30 mm |
výzbroj: |
4,7 cm dělo Škoda A9J; 1 x kulomet ZB-30J |
osádka: |
2 |
|
|
typ motoru: |
Škoda diesel; vodou chlazený čtyřválec |
obsah: |
3770 cm3 |
výkon: |
44,2 kW (60k) |
max. rychlost: |
31 km/h |
dojezd: |
6 hod |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |