Tančík vz. 33
Stručná historie:
V polovině dvacátých let vznikla v
Anglii myšlenka malého obrněného vozidla vyzbrojeného
jedním kulometem. Takový lehký stroj, pro který se vžilo označení tankette nebo
v českém překladu tančík, měl chránit jednočlennou posádku před smrtící
kulometnou palbou a zabránit tak masakrům známým z první světové války. Po
několika zkušebních typech tuto myšlenku rozvinuli ve firmě Vickers do podoby
dvoumístného stroje Carden-Loyd Mk VI, který se po velké reklamní kampani firmy
stal módním trendem téměř na celém světě. Kromě přibližně stopadesátikusové
série ve firmě Vickers byl v licenci vyráběn ve Francii, kde vzniklo přibližně
6200 většinou neozbrojených strojů Renault UE, v Sovětském svazu, který
vyprodukoval přes 3000 tančíků T-27, v Itálii s přibližně 2000 stroji označenými
CV-33 a vylepšenými CV-35, Japonsku se 750 stroji označenými Type 94 Te-Ke, v
Polsku, kde 570 strojů pod označením TK-3 a TKS tvořilo ve třicátých letech
páteř tankových sil, a také v Československu. Během druhé světové války se sice
prokázalo, že mají v boji minimální hodnotu, ale ve třicátých letech byly
považovány za pokroková a hlavně relativně levná bojová vozidla.
Československá branná moc se o toto vozidlo začala oficiálně zajímat roku 1929, kdy do Británie
vyslala delegaci složenou nejen ze zástupců armády ale i firmy ČKD, která měla
zájem na získání licenčních práv. Po této návštěvě byla objednána trojice
tančíků s příslušenstvím v podobě jednoho přívěsného vozíku za tančík a
přepravního valníku za nákladní automobil. Ve stejné době byla podepsána i
licenční smlouva mezi ČKD a Vickersem. Smlouvu se firma ČKD snažila vázat na
armádní objednávku, ale armáda prozatím objednala pouze tři licenční kopie. O
celkovém přijetí či zamítnutí se mělo rozhodnout až po celoarmádním cvičení na
podzim 1930. Těchto zkoušek se ale v plném rozsahu zúčastnily pouze tančíky
dodané přímo z Británie, protože jejich české kopie nebyly vyrobeny včas a také
se na nich při přejímání vyskytly závažné mechanické poruchy (Ve skutečnosti
byly ale vyrobeny čtyři prototypy. Čtvrtý si firma nechala jako tovární a
později ho věnovala jako dar perskému šáhovi). Nakonec se tyto problémy podařilo
odstranit a trojice tančíků typu P mohla projít závěrem manévrů. Během nich se
ale projevily téměř veškeré nedostatky, které tyto stroje v sobě nesly a unavené
posádky více opravovaly své stroje, než by bojovaly. Většinu úkolů lépe zvládaly
OA vz. 30. Celkové hodnocení dopadlo pro tančíky mizerně a armádní odborníci
tento typ zbraně k zavedení do výzbroje nedoporučili.
Stroje trpěly poruchovostí motoru, snadným sesmekáváním pásů, mizernou viditelností,
omezeným palebným polem zbraně a také malou spolehlivostí kulometu vz. 24
v třesoucím se vozidle. Největší problém ale činilo celkově špatné konstrukční
uspořádáním stroje. Oba členové posádky měli hlavy v pyramidových poklopech,
takže na sebe vůbec neviděli. Komunikaci ve vozidle také narušoval nijak nekrytý
hlučný motor umístěný přímo mezi velitelem a řidičem. Munice byla vezena ve
venkovních schránkách mimo bezpečný dosah obsluhy zbraně. Aby se tančíky staly
alespoň trochu bojeschopnými, musela ČKD své licenční kopie radikálně
rekonstruovat. Posádka stroje s novým firemním označením AH nebo armádním P-I
dostala společný bojový prostor se silnější pancéřovou ochranou a s průzory do
všech stran, které chránilo neprůstřelné sklo a clona. Motor byl uložený v
odděleném prostoru v zadní části vozidla a jeho chlazení zajišťoval chladič
krytý nastavitelnými žaluziemi místo dvířek. Dále bylo upraveno vedení pásu,
které zabraňovalo jeho sesmekávání. Změn doznala také výzbroj. Střelec
obsluhoval pohyblivý kulomet vz. 26. Druhý kulomet téhož typu byl uložen pevně
v pravé části bojového prostoru a obsluhoval ho řidič pomocí bovdenového lanka.
U rekonstruovaného vozidla bylo také použito velké množství dílů firemního
původu a to hlavně z nákladního vozu Praga AN. Do popsané podoby byl původně
přestavěn pouze jeden prototyp, který se během roku 1932 zúčastnil armádních
zkoušek. Po jejich ukončení a vcelku kladném zhodnocení byly do schválené podoby
přestavěny i zbývající dva armádní prototypy. Do stavu pluku útočné vozby se
dostaly až v říjnu 1933.
Během zimy a jara 1933 probíhala mezi ČKD a armádou intenzivní jednání o nákupu
většího počtu tančíků P-I. Armáda byla v pohledu na tento stroj nejednotná, ale
převládal odmítavý postoj. Celý problém nakonec ještě před závěrem zkoušek a
schválením armádou vyřešil ministr obrany Bradáč, který dal příkaz k objednání
patnácti kusové série s případným pozdějším navýšením. Velký vliv na jeho
rozhodnutí měly také výhružky ze strany ČKD o možném propouštění v případě
zamítavého postoje. Teprve poté proběhlo zasedání výzbrojní komise, která tento
typ po dlouhé diskusi schválila do výzbroje. Výsledkem byla objednávka na 70
tančíků P-I, které na konci června obdržely oficiální název Tančík vz. 33.
Podle
smlouvy měla být první čtyřicetikusová série tančíků hotova ke konci roku 1933,
ale zpožděná výroba a špatná kvalita pancéřových desek vedly ke skluzu v celé
výrobě, kterou také zdržovala nedořešená výzbroj a její zkoušky. Armáda tak
převzala první vozy až v únoru 1934 a celá série byla dokončena v říjnu téhož
roku. Vozidla musela projít přejímacími zkouškami zahrnující v sobě jízdu na
trase Praha-Milovice-Praha a také ostřelování z pušky vz. 24. Během těchto
zkoušek odolnosti se několikrát stalo, že byl boční pancíř prostřelen. V takovém
případě byla díra zaslepena nýtem a stroj byl přijat.
Po převzetí armádou byly tančíky postupně odesílány k Pluku útočné vozby
v Milovicích. Třicet z nich sloužilo jako augmentační záloha a nepoužívaly se
tedy k výcviku. Bojová a technická hodnota stroje ale stále nedosahovala
požadavkům armády, což se projevilo během manévrů z podzimu 1934, kterých se
zúčastnila plná čtyřicítka tančíků vz. 33. Řidič měl problémy se samotným
řízením a špatným výhledem z nízko umístěných malých průzorů a nezvládal navíc
obsluhovat kulomet. V podobné situaci se nacházel i střelec, který jen
s obtížemi udržel kulomet ve stálé poloze. Mířená střelba za vyšších rychlostí
byla nemyslitelná. Komunikace mezi členy osádek byla stejně žalostná jako
komunikace mezi jednotlivými vozidly. Dorozumívání se pomocí houkaček a praporků
se neosvědčilo. V neposlední řadě se objevily problémy se špatnou průchodností
v terénu. Tančíky se tedy kvůli velmi omezenému výhledu nehodily k průzkumu a
pro svou slabou výzbroj nemohly sloužit k palebné podpoře pěchoty nebo
jezdectva. Boj proti tankům byl ze stejných důvodů také vyloučen. Tančíky tak
nakonec měly sloužit jako podpůrná vozidla v hraničních oblastech a také k
výcviku řidičů.
Od září 1935, kdy došlo k celkové restrukturalizaci útočné vozby, během které
vznikly PÚV-1 Milovice, PÚV-2 Vyškov, PÚV-3 Turčianský Svätý Martin a Učiliště
útočné vozby Vyškov, byly tančíky postupně přeřazovány k těmto nově vzniklým
jednotkám. PÚV-1 zůstalo 20 vozidel a PÚV-2 obdržel 16. PÚV-3 získal 30 téměř
nových strojů z původního Milovického augmentačního skladu. Zbylé 4 vozy byly
propůjčeny UÚV. V letech 1934-36, tedy v době, kdy ještě nebyly k dispozici
plnohodnotné tanky, sloužily tančíky k výcviku posádek a to hlavně řidičů. Během
tohoto intenzivního používání se však začaly opakovaně objevovat závažné
konstrukční a výrobní nedostatky. Jako klad se ukázalo vysoké procentuální
zastoupení dílů z nákladních vozidel Praga, takže většina jich byla snadno
dostupná.
Kvůli zvýšené
aktivitě německé armády a nepokojům v řadách německých občanů v pohraničí byla během jara
1938 vyhlášena ostraha státní hranice a částečná
mobilizace armády. Ta v sobě nesla i posilnění hraničních jednotek třiadvaceti třívozovými
četami tančíků vz. 33. Na vzrůstající nepokoje armáda
odpověděla vytvořením 15 pohotovostních oddílů s obrněnými prostředky,
z nichž tři byly vybaveny třívozovou četou tančíků vz. 33. Po 12. září, kdy vypuklo ozbrojené povstání
sudetských Němců, byly pohotovostní oddíly nasazovány proti vznikajícím
jednotkám sudetoněmeckého Freikorpsu. Ten byl naštěstí pouze lehce vyzbrojen a
tančíky tak slavily úspěchy, kdy snadno odolávaly nepřátelské palbě,
demoralizovali nepřítele a vyrovnávaly tak početní převahu povstalců. Opět se
ale projevila i jejich vysoká nespolehlivost, kdy v kritických okamžicích
častokrát vypověděly službu a nasazeny mohly být jen dva nebo dokonce jeden
stroj z čety. Po podvolení se mezinárodnímu tlaku a podstoupení hraničních
oblastí Německu se všechny tančíky na území Čech a Moravy vrátily ke svým
domovským útvarům, ve kterých většina vydržela až do okupace zbytku území 15.
března 1939. Výjimku představovaly tančíky dislokované na území Slovenka, které
se v říjnu úspěšně zúčastnily bojů na Podkarpatské Rusi se skupinami maďarských
teroristů. Poté se také vrátily ke své domovské jednotce, kde vydržely až do
osamostatnění Slovenska, i když na Podkarpatské Rusi se bojovalo i nadále.
Po okupaci zbytku
českých zemí připadlo německým okupantům 40 sériových strojů a trojice
prototypů. Většina tančíků byla notně opotřebována předchozí službou a jejich
koncepce nepředstavovala žádnou posilu pro německé obrněné jednotky. Byly tedy
rozděleny do výcvikových jednotek, kde odzbrojené a většinou v nepojízdném stavu
sloužily jako statické pomůcky a později jako cvičné terče na střelnicích.
Později při potlačování SNP zajistila německá vojska několik pojízdných kusů u
odzbrojených slovenských jednotek, z nichž některé byly prokazatelně použity
v boji proti postupující rudé armádě a to nejen jako tahače, ale i jako stroje
pro palebnou podporu.
Nově vzniklému
Slovenskému státu zůstalo 30 téměř nepoužitých tančíků ze stavu PÚV-3 ve Svätém
Martině. Většina z nich byla uskladněna a pouze část udržovaná v pojízdném
stavu. Tyto stroje sloužily k výcviku řidičů a nebyly nasazeny ani v boji
s Maďary na jaře 1939 ani při napadení Polska v září. Nezúčastnily se ani útoku
na Sovětský svaz a boje s partyzány na dobytém území, i když si zajišťovací
divize ještě v roce 1942 vyžádala 7 kusů jako náhradu za opotřebené OA vz. 30.
V letech 1943 až 1944 se 22 tančíků dostalo k hraničářským jednotkám, kde měly
sloužit jako podpora při eliminaci partyzánských skupin. V tomto období byly
všechny zbývající tančíky uvedeny do provozuschopného stavu, ale nadále sloužily
pouze jako výcviková vozidla. Během odzbrojení východoslovenské polní armády a
v průběhu slovenského národního povstání padla velká část tančíků do rukou
německé armády. Zbylé pojízdné tančíky sloužily jako podpůrná a průzkumná
vozidla v řadách povstalců až do dobytí Banské Bystrice. Některá vozidla také
sloužila jako tahače a transportéry munice do palebných postavení.
Do dnešních dnů se
prokazatelně nedochoval žádný tančík, ale v současné době jsou vyráběny dvě
repliky.
Popis vozidla:
osádka -
Dvoučlennou osádku tvořil v korbě napravo sedící řidič a velitel/střelec, který měl své stanoviště
v levé části vozidla. K výhledu z vozidla řidič používal průzor s rozměry
300x125 mm chráněný 50mm neprůstřelným sklem a pancéřovou clonou, která
vytvářela pozorovací štěrbinu o velikosti 90x2 mm. Střelec měl v pohyblivém
štítu zbraně před sebou průzor stejného provedení, ale s menšími rozměry.
K výhledu do stran a dozadu sloužila čtveřice průzorů krytých neprůstřelným
sklem. Oba členové měli nad sebou svůj vlastní průlez ve střeše krytý poklopem,
který se otvíral směrem ke středu vozidla.
pancéřování -
Vozidlo krabicového tvaru bylo svařeno z profilů tvaru L z houževnaté oceli, na které
byly přinýtovány nebo přišroubovány pancéřové desky. Odolnosti desek se
docilovalo cementací povrchu nebo homogenizací. Čelní stěna dosahovala tloušťky
12 mm, boční 8 mm. Z 8mm oceli byly vyrobeny i žaluzie kryjící chladič. Skloněné
partie chránil pancíř o síle 6 mm, strop a dno pouze 4 mm. Čelní pancíř odolával
průbojnému střelivu ráže 7,92 mm na vzdálenost 125 m. Ostatní pancíře odolávaly
běžnému střelivu na vzdálenost 50 m a dále.
hnací a pohybové ústrojí -
Tančík poháněl vzadu zabudovaný benzinový vodou chlazený čtyřválcový motor Praga AH. Palivová
nádrž byla umístěna vlevo za sedačkou velitele. Kroutící moment z motoru byl
přenášen přes uprostřed umístěnou převodovku se čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a
jedním pro jízdu vzad doplněnou dvoustupňovou redukcí na diferenciál v přední
části, který poháněl dvojici poloos s hnacími koly. Ovládání tančíku se
provádělo dvojicí řídících pák přibrzďováním hnacích kol a bylo stejně jako
řazení rychlostních stupňů mechanické bez posilovačů. Hlavní součástky včetně
převodovky, poloos a brzdného systému, pocházely z nákladního vozidla Praga AN.
Podvozek se skládal na každé straně z hnacího kola vepředu, čtyř podpůrných kol
a zadního napínacího kola. Pojezdová kola s gumovou obručí o průměru 340 mm byla
po dvou zavěšena do vozíků jejichž odpružení zajišťovaly svazky listových per.
Pro větší pevnost podvozku se čepy rámů i napínacích kol opíraly o vnější
konstrukci tvořenou ocelovým nosníkem tvaru L. Každý pás se skládal ze 130
článků o rozměrech 170x90 mm s dvojicí výstupků na krajích. V horní větvi byly
vedeny v dřevěných žlábcích s vyplechováním.
výzbroj -
V čelní desce byly v kulových lafetách namontovány dva lehké kulomety ZB vz. 26 ráže 7,92 mm. Vlevo
umístěný kulomet střelce/velitele byl volně uložen v pohyblivém štítu. Druhou
zbraň pevně uloženou na pravé straně obsluhoval pomocí bovdenového lanka řidič.
Tento kulomet byl zaměřen na vzdálenost 250 m před vozidlo. Vezená zásoba munice
představovala 1300 nábojů na zbraň.
Kamufláž:
Tančík nesl standardní kamufláž používanou ve třicátých letech. Všechny vnější plochy a
vnitřky motorových krytů byly natřeny třemi matovými barvami - tmavě zelenou,
žlutou a hnědou. Poklopy posádky byly zevnitř vypolštářovaný hnědou kůží.
Vnitřek bojového prostoru byl natřen barvou slonové kosti.
Tančíky Carden-Loyd Mk. VI byly natřeny jednou barvou. Pravděpodobně tmavě šedou nebo khaki.
Bílá
evidenční čísla byla umístněna na černých tabulkách na přední a zadní stěně
korby. Prototypy a Carden-Loyd Mk. VI měly původně ještě staré označení, které
bylo po prosinci 1932 změněno.
Tančík vz. 33 Tančík |
|
|
|
výrobce: |
ČKD Praha |
léta výroby: |
1930-34 |
počet vyrobených vozidel: |
70 + 4 prototypy |
|
|
hmotnost: |
2,3 t |
délka: |
2,70 m |
šířka: |
1,75 m |
výška: |
1,45 m |
měrný tlak: |
0,41 kg/cm2 |
|
|
pancéřování: |
4-12 mm |
výzbroj: |
2x 7,92mm kulomet vz. 26 |
osádka: |
2 |
|
|
typ motoru: |
Praga AH; vodou chlazený čtyřválec |
obsah: |
1950 cm3 |
výkon: |
22,2 kW (30 k) |
max. rychlost: | 35 km/h |
dojezd: | 100 km |
Pokud se vám na stránce neobjevil rámec s hlavním menu, klikněte sem: |